Grootzeilval voor zeilboten en jachten.

english braids
vallen schoten landvasten trimlijnen overigen alles

Hieronder vind u ons complete assortiment grootzeilvallen welke u voor uw zeiljacht kunt kopen.

Belangrijke eigenschappen voor een val zijn voornamelijk rek en slijtage. Deze worden beinvloed door de constructie van de lijn of de kwaliteit van de gebruikte materialen van het touw.
Ons assortiment aan touwwerk bestaat uit polyester en dyneema lijnen.

De dyneema vallen hebben minimale rek waardoor de bolling mooi voor in het zeil blijft. Een dyneema lijn is dermate rekvrij dat in een windvlaag de bolling niet naar achteren gaat, waardoor de boot alleen maar schuiner zou gaan varen en niet harder. Dit is uiterst oncomfortabel en daarnaast gaat de boot er niet sneller van varen!

Al onze mantels zijn gemaakt van hoogwaardig 24-voudig gevlochten polyester waardoor deze minimale slijtage hebben in de valstoppers.
De lijnen zijn allen getest op Spinlock valstoppers op houdkracht en slijtage. Immers is dit de eerste plek op het touw waar deze doorslijt.

Voordat u een grootzeil val gaat kopen is het goed om de verschillende eigenschappen van deze lijnen te weten. In onderstaande tabellen vind u de verschillen in het touwwerk met daarbij de verschillen die ze geven tijdens het zeilen.

Indien er een andere lijn gewenst is met bijvoorbeeld kevlar, nylon, technora, pbo, spectra of andere materialen kunt u contact met ons opnemen.

 

Polyester val.

goedkope polyester grootzeilval Basic val
Deze lijn heeft een 24-voudig polyester mantel met een 12-voudige polyester kern. De lijn is zeer soepel en zeer goed te splitsen. De lijn is niet voorgerekt.

rek bij 1000 kg: 5,2%
prijs 10mm € 1,95
hoogwaardige polyester grootzeilval
Braid on Braid wit met stip
een voorgerekte polyester lijn met 12-voudige kern en 24-voudige mantel.
Minimale rek en zeer soepel, ideaal als val of schoot.

rek bij 1000 kg: 4,3%
prijs 10mm € 3.05
Braid on Braid volle kleur.
een voorgerekte polyester lijn met 12-voudige kern en 24-voudige mantel.
Minimale rek en zeer soepel, ideaal als val of schoot.

rek bij 1000 kg: 4,3%
prijs 10mm € 3,61
silverline polyester grootzeilval, spinnakerval of genuaval, fokkeval. Silverline grootzeilval.
Deze nieuwe lijn is een upgrade van de succesvolle Braid on Braid en is hierdoor nog soepeler met nog steeds de minimale rek door het unieke prestretch en heat-set proces.

rek bij 1000 kg: 4,2%
prijs 10mm € 3,51

Dyneema val.

goedkope dyneema grootzeilval Dyneema X-press lijn .
Deze nieuwe dyneema heeft een gemixte kern met dyneema en ppm.
De lijn heeft een stuk minder rek dan een polyester grootzeilval maar is goed betaalbaar.

rek bij 1000 kg: 2,3%
prijs 10mm: € 5,50
dyneema cruising SK78 grootzeival, genuaval, fokkeval.

Dyneema Cruising val.
Een 12-voudige dyneema SK78 en PPM kern welke PU gecoat is. De 24-voudige mantel is slijtvast en houdt goed in stoppers.

rek bij 1000kg: 1,8%
prijs 10mm: € 7,10

Rekvrije Dyneema grootzeilval Dyneema Racing lijn.
Een 12-voudig gecoate dyneema SK78 kern met een 24-voudige polyester mantel voor minimale rek en maximale houdkracht in de stoppers.
De ultieme rekvrije val voor maximale prestatie!

rek bij 1000 kg: 0,8%
prijs 10mm: € 9,66
   

 

 

Technische gegevens;

Elk waar naar zijn geld; onze grootzeilvallen zijn volledig getest op een zo reeel mogelijke methode van wat er op een schip gebeurt. De vallen zijn op voorspanning gezet van 200kg wat vergelijkbaar is met de valspanning tijdens het hijsen van het zeil en het doorzetten met de lier.
Daarna is de val op een spanning van resp. 500kg en 1000kg gezet wat reeele valspanningen zijn bij 32 resp. 37 voet schepen. De rek die hieruit komt is te vinden in de grafiek hiernaast.

Een val die rek geeft zorgt er voor dat de bolling in het zeil in windvlagen naar achteren gaat. Dit houdt in principe in dat het schip schuiner gaat in plaats van dat deze harder vooruit gaat.
Derhalve is het niet alleen voor wedstrijdzeilers weggelegd; ook toer-zeilers genieten er extra van als de bolling netjes voorin het zeil blijft zitten!

Mocht u een nieuwe zeil hebben gekocht dan is deze meestal rek-vrij. Echter als de val wel rekt dan is de inverstering van het zeil niet helemaal nuttig geweest...

Naast de rek van de lijn worden onze lijnen gestest bij Spinlock in de Spinlock valstoppers. Belangrijk is hierbij de houdkracht en slijtage in de stopper. Een goede houdkracht houdt in dat de lijn minder snel gaat slippen en de mantel dus ook minder zal slijten.

rekdiagram touw

rekdiagram touw.

 

Zoekt u een andere lijn, neem dan contact met ons op.

 



 
   
  Laatste projecten:
spirit of venice contest 67 dekbeslag puffin 42 zeiljacht dekbeslag essence33 flyer zeiljacht ronstan contest 42
  Spirit of Venice 73 Contest 67 Puffin 42 Essence 33 Flyer Contest 42
More Marine bv - Waaier 44 - 2451 VW - Leimuiden - t. 0172-506820 - f. 0172-506824 - info@moremarine.nl volg ons nu ook op facebook!