 |
Tylaska
T-serie T5, T8, T12, T16, T20, T30, T50. |
|
De
T-serie is de meest gebruikte shackle van Tylaska. De T-serie wordt
gebruikt voor voornamelijk vallen en spinnaker schoten. De extreem
hoge werkbelasting gecombineerd met de lage gewichten maken dit
de shackle voor wedstrijdzeilers.
De T-serie kan ideaal worden gebruikt voor vallen en schoten van de genua, spinnaker, fok, stagzeil etc.
De shackle is gemaakt om te "spiken", hiermee drukt
men een "spike" in het gat waardoor de shackle onder
spanning opent. Doordat er geen ringetjes aan zitten zal de shackle
nooit per ongeluk geopend worden.
De Tylaska T-sluitingen zijn vervaardigd van de meest hoogwaardige RVS materialen. Derhalve worden ze niet alleen op zeilboten gebruikt maar ook in de industrie waaronder zelfs in de vliegtuig industrie. Deze sluitingen zijn met 1 hand te openen wat bijdraagd aan de veiligheid aan boord. De andere hand kan worden gebruikt om de boot vast te houden tijdens manouvres op het dek.
Tijdens het wisselen van voorzeilen of spinnakers is dit dus de ideale shackle. Voor grootzeil vallen verwijzen we naar de Tylaska H-sluiting. Deze is speciaal gemaakt voor hiervoor.
Deze T-sluitingen roesten nooit, wat wel kan voorkomen, vooral bij zout water, is dat er een bruine "vliegroest" op komt. Na een aantal jaren is dit eenvoudig weg te poesten met een poetsmiddel of met "Tylaska Shine".
Nieuw is dat alle Tylaska producten kunnen worden voorzien van een zwarte of bruine afwerking. informeer naar de mogelijkheden hiervoor!
 |
 |
 |
Tylaska T small bail |
Tylaska T large bail |
Tylaska CB |
|
Shackle |
A
(mm)
|
B
(mm)
|
C
(mm)
|
D
(mm)
|
E
(mm)
|
dikte
(mm)
|
gewicht
(gram)
|
werk
belasting (kg)
|
breek
belasting (kg)
|
T5
SB |
14,2
|
14,2
|
13,5
|
14,2
|
74,6
|
7,9
|
59
|
1136
|
2273
|
T5
LB |
14,2
|
14,2
|
20,6
|
22,2
|
84,1
|
7,9
|
74
|
1136
|
2273
|
T5
CB |
14,2
|
14,2
|
15,1
|
12,7
|
82,6
|
7,9
|
79
|
1136
|
2273
|
T8
SB |
17,5
|
15,7
|
15,1
|
16,7
|
87,3
|
9,9
|
97
|
1818
|
3636
|
T8
LB |
17,5
|
15,7
|
24,6
|
35,4
|
92,1
|
9,9
|
116
|
1818
|
3636
|
T8
CB |
17,5
|
15,7
|
17,4
|
14,2
|
95,2
|
9,9
|
122
|
1818
|
3636
|
T12
SB |
19,1
|
19,8
|
19,1
|
19,1
|
101,6
|
11,4
|
159
|
2727
|
5455
|
T12
LB |
19,1
|
19,8
|
28,6
|
30,2
|
114,3
|
11,4
|
205
|
2727
|
5455
|
T12
CB |
19,1
|
19,8
|
19,8
|
17,4
|
109,5
|
11,4
|
195
|
2727
|
5455
|
T16 SB |
|
|
|
|
|
|
250 |
3629 |
7258 |
T16 LB |
|
|
|
|
|
|
|
3629 |
7258 |
T20
SB |
24,6
|
23,8
|
23,8
|
24,6
|
127
|
14,5
|
338
|
4545
|
9091
|
T20
LB |
24,6
|
23,8
|
34,9
|
38,1
|
141,3
|
14,5
|
406
|
4545
|
9091
|
T20
CB |
24,6
|
23,8
|
27
|
22,2
|
143
|
14,5
|
441
|
4545
|
9091
|
T30
SB |
31,8
|
28,6
|
28,6
|
31,8
|
161,9
|
19,8
|
636
|
6818
|
13636
|
T30
LB |
31,8
|
28,6
|
46,8
|
48,4
|
182,6
|
19,8
|
824
|
6818
|
13636
|
T30
CB |
31,8
|
28,6
|
31,8
|
27
|
173
|
19,8
|
866
|
6818
|
13636
|
T50
SB |
50,8
|
47,6
|
52,4
|
50,3
|
270
|
31,7
|
3130
|
11364
|
22727
|
T50
LB |
50,8
|
47,6
|
81
|
82,3
|
304,8
|
31,7
|
4320
|
11364
|
22727
|
T50
CB |
50,8
|
47,6
|
55,1
|
46,5
|
287
|
32,5
|
4120
|
11364
|
22727
|
Nieuw:
Tylaska shackles met bruine classic of zwarte afwerking! |
.jpg) |
|
|
Neem contact met ons op voor meer informatie of voor de dealerlijst om Tylaska sluitingen te kopen.
Waarom is er verschil in de grootte van het oog (bail?)
Bij wedstrijdschepen die met spinnakers varen worden vaak "dubbele" schoten gebruikt. Dit houdt in dat er een aparte set schoten wordt gebruikt voor de loef-schoot en de lij-schoot.
Tijdens het gijpen van de spinnaker kan er dan gemakkelijk op beide lijschoten worden gevaren zodat de voordekker alle tijd heeft om de spinnakerboom van bakboord naar stuurboord te doen. De loef-schoten zijn volledig los en derhalve kan de nieuwe loef-schoot eenvoudig in de kop van de spinnaker boom worden gelegd. Vervolgens wordt aan de nieuwe loef-zijde van de boot de
loefschoot rustig aangetrokken, en daarna kan de lijschoot aan loef-zijde weer worden losgelaten.
Een nadeel van dit systeem is dat er altijd 2 schoten aan elke schoothoek van de spinnaker hangen. Om met weinig wind het gewicht te verminderen kan de loef-schoot van de spinnaker schoothoek worden afgehaald.
Nu komt de truck; door de lij-schoot te voorzien van een T-sluiting met groot oog, kan de loef-schoot gemakkelijk aan dit grote oog worden geklikt. Met weinig wind kan deze loef-schoot dan eenvoudig los worden gemaakt van de lij-schoot.
|
|